На пленарному засіданні IX сесії Харківської обласної ради депутати схвалили звіт голови обласної ради про свою діяльність. 

Матеріали доповіді голови Харківської обласної ради Сергія Чернова по питанню «Про звіт голови обласної ради про свою діяльність» на пленарному засіданні VІІ сесії Харківської обласної ради 23 лютого 2017 р.

Шановні колеги! 

Свій виступ почну з короткого огляду роботи Харківської обласної ради за перший рік роботи сьомого скликання. 

Після виборів 25 жовтня 2015 року Харківська обласна рада розпочала роботу у складі,
 оновленому майже на три чверті. Більшість нових депутатів також не мали досвіду роботи в органах місцевого самоврядування. Втім, аналіз діяльності за цей період показує, такі обставини не відбилися суттєвим чином, ані на активності регіонального представницького органу, нані на якості його роботи. 

Безумовно, це заслуга кожного депутата, хто сумлінно та відповідально поставився до своєї громадської діяльності обраного представника громад. 

У поточному сьомому скликанні Харківська обласна рада вісім разів
 збиралася на сесії, одна з котрих була позачерговою, та розглянула майже 400 питань. З грудня 2015 року по січень 2017-го постійні комісії обласної ради провели майже 160 засідань, розглянувши сукупно понад 1 800 питань. Депутати також схвалили 14 звернень до центральних органів влади та підтримали ще одне звернення регіональних зборів ветеранських організацій області. 

Свою діяльність Харківська обласна рада здійснює на основі Конституції, Закону «Про місцеве самоврядування в Україні», а також на підставі річних перспективних планів роботи, що складаються з урахуванням пропозицій депутатів, постійних комісій та обласної державної адміністрації. 

Протягом 2016 року в області реалізовувалося 38 регіональних та обласних програм, термін дії  9 з яких закінчився 31 грудня 2016 року. У 2016 році затверджено 17 програм, 4 з яких набули чинності 01 січня 2017 року. 

Можна виділити найбільш важливі питання, яким приділяли увагу депутати і з приводу яких Харківська обласна рада зверталася до органів центральної влади. 

Фінансування та реалізація заходів, спрямованих на підвищення доступності та якості медичної допомоги, забезпечення соціального захисту населення, соціальної підтримки та реабілітації учасників бойових дій та АТО. Особливе місце займають питання забезпечення необхідними лікарськими засобами та інших потреб громадян, які страждають на рідкісні (орфанні) захворювання. 

Питання компенсації за пільговий проїзд окремих категорій громадян потребувало зваженої та принципової позиції обласної ради, щоб запобігти соціальній напрузі. Наприкінці 2015 року, у 2016 році обласна рада зверталася до центральних органів влади стосовно врегулювання цього питання шляхом виділення субвенції з державного бюджету та розробки законодавчих та нормативних актів, взаємодії органів місцевого самоврядування та органів соціального захисту населення щодо обов’язкового забезпечення пільгового контингенту електронними квитками на безоплатній основі у разі запровадження системи обліку оплати проїзду. 

Болючою темою в інфраструктурі регіону залишається стан доріг. За ініціативи депутатів було схвалено звернення на підтримку законопроекту, що застосовує по всій Україні експерименту з фінансування реконструкції, поточного ремонту доріг державного значення. Законопроект прийнято з 1 січня 2018 року, експеримент діятиме у всіх областях України, в тому числі на Харківщині. 

З метою підтримки конкурентоспроможності вітчизняних сільгоспвиробників депутати ініціювали Звернення до Президента, Парламенту та Уряду щодо збереження діючої у 2015 році системи оподаткування сільськогосподарських товаровиробників та врахування зазначеної пропозиції при підготовці змін до Податкового кодексу. 

Особливого суспільного резонансу набуло питання незаконного знищення лісів в Харківській області. Харківська обласна рада ініціювала створення робочої групи для попередження незаконної вирубки лісів та полезахисних лісосмуг. Проведено низку рейдів в райони області з метою виявлення фактів незаконної вирубки полезахисних лісосмуг та лісових ділянок та реалізації незаконно добутої деревини. За результатами отриманої інформації, яка свідчила про недостатнє правове регулювання зазначених питань на державному рівні, обласна рада прийняла два звернення, де пропонувалося посилити контроль за видобутком деревини та рівень відповідальності за порушення. 

На 2016 рік прийшлася тридцяті роковини Чорнобильської катастрофи. Обласна рада підтримала звернення ветеранських організацій стосовно вшанування подвигу учасників ліквідації аварії на Чорнобильській АЕС та соціальної підтримки ветеранів. 

В сфері регуляторної політики Харківська обласна рада за звітний період ухвалила два регуляторні акти. А саме:

-         Порядок використання коштів обласного бюджету з метою надання підтримки учасникам АТО для будівництва та придбання житла в Харківській області 

-         Порядок використання коштів обласного бюджету, передбачених на реалізацію Програми стимулювання об’єднань співвласників багатоквартирних будинків, житлово-будівельних кооперативів Харківської області до впровадження енергоефективних технологій на 2016 – 2020 роки 

Харківська обласна рада здійснює повноваження по управлінню майном спільної власності територіальних громад області, до складу якої входять 210 юридичних осіб, що користуються майном спільної власності загальною первісною вартістю майже 2,5 млрд.грн. 


З метою організації якісного управління майном спільної власності громад, проводиться активна кадрова робота, а також приведення до вимог чинного законодавства положень і статутів комунальних підприємств, здійснюється контроль за фінансово-господарською діяльністю суб’єктів, за участі депутатів організовано перевірки ефективності використання майна. 

Для раціонального використання майна, підтримки розвитку малого і середнього бізнесу проводиться робота по укладанню договорів оренди майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області. 

Надходження до обласного бюджету від оренди майна станом на 01 січня 2017 склали понад 4 млн.грн. ( майже на 34% перевиконано планові показники). 

Діяльність Харківської обласної ради щодо розвитку місцевого самоврядування в регіоні відбувається відповідно до комплексних програм «Розвиток місцевого самоврядування в Харківській області на 2012-2016 роки» та нової програми на період 2017 – 2021 року. 

Під поняттям «розвиток місцевого самоврядування» розуміємо не тільки сприяння діяльності місцевих рад, організації їх взаємодії на різних рівнях, а й підвищення кваліфікації працівників та керівників представницької влади в регіоні, популяризацію ідеології локальної демократії та участі населення в питаннях управління територіями, розвитку свідомості громад. Все це особливо важливо в умовах реформування місцевого самоврядування та децентралізації в Україні. 

П’ятий рік триває обласний конкурс міні-проектів розвитку територіальних громад «Разом в майбутнє». 2016 року ініціативні групи з усіх районів та міст обласного значення представили на конкурс майже 1 600 міні-проектів на загальну суму понад 100 млн грн. Переможцями конкурсного відбору стали 402 міні-проекти  на загальну суму  понад 56 млн грн, для реалізації яких передбачено співфінансування з обласного бюджету у розмірі більше 28 млн грн. 

В їх числі реалізовано:

231 енергозберігаючий захід;

34 міні-проекти екологічного характеру;

136 заходів соціального спрямування. 

У 2016 році в Харківській області продовжено реалізацію ІІІ фази Спільного проекту Європейського Союзу та ООН у рамках програми розвитку «Місцевий розвиток, орієнтований на громаду», який був розпочатий у  листопаді 2014 року і розрахований до 2018 року. Загальний обсяг фінансування проекту – 444 тис. дол. США. 

В рамках Угоди про співпрацю між Українським фондом соціальних інвестицій, за сприяння Харківської обласної ради та обласної державної адміністрації впроваджується перша фаза Проекту «Сприяння розвитку соціальної інфраструктури». Основна мета проекту – відновлення житлових будівель для внутрішньо переміщених осіб та об’єктів соціальної інфраструктури. 

У листопаді 2016 року в Харкові було підписано Меморандум про співпрацю між Харківською обласною радою та Німецьким бюро міжнародної співпраці (GIZ) в рамках проекту «Зміцнення спроможності українських територіальних громад до прийняття внутрішньо переміщених осіб в Україні», що здійснюватиметься 2016-2019 рр. 

Протягом року Харківська обласна рада як територіальний координатор європейської ініціативи «Угода Мерів» продовжувала роботу з Генеральним Директоратом з Енергетики Європейської Комісії. До цієї угоди вже приєдналися 9 населених пунктів області. 

Крім того, У 2016 році,  п’ятий  рік поспіль, проводився конкурс «Кращий працівник місцевого самоврядування». У 2016 році Асоціацією органів місцевого самоврядування Харківської області запроваджений конкурс «Кращий працівник виконавчих органів місцевих рад регіону». 

З метою підтримки талановитої молоді, популяризації місцевого самоврядування, обласною радою засновано та щороку проводиться декілька конкурсів як обласного, так і міжнародного рівнів. 

Для покращення обізнаності підлітків у сфері управління організовано щорічний обласний конкурс для дітей та молоді «Місцеве самоврядування – це ми!». 

У вересні  2016 року пройшов VІІІ Міжнародний дитячий телевізійний фестиваль «Дитятко», заснований Харківською обласною радою за ініціативи та  під патронатом голови обласної ради. у фестивалі до конкурсного комітету надійшла майже тисяча триста робіт від 1075 учасників із 89 країн світу. До фінальної частини фестивалю було відібрано 117 робіт із 33 країн. Переможці та призери номінації «Місцеве самоврядування - це ми!» (4 дитячі студії) у листопаді 2016 року, за підтримки Ради Європи, відвідали Форум демократії у Страсбурзі. 

На пленарному засіданні VIII сесії Харківської обласної ради VII скликання депутати підтримали ініціативу запровадження на Харківщині обласного конкурсу журналістських робіт «Історії успіху громад». 

Наприкінці року також розпочалась реалізація нового проекту обласної ради, спрямованого на розвиток мовлення громад, проведення роз'яснювальної роботи та надання методологічної допомоги громадам. У листопаді було проведено перший семінар для керівників районних рад щодо  запровадження у громадах малопотужного ФМ-мовлення. На черзі – семінари для керівників місцевих рад області. 

З року в рік Харківська обласна рада розширює горизонт участі в міжнародних подіях, пов’язаних із розвитком місцевого самоврядування, все глибше інтегруючись у міжнародний муніципальний рух. В тому числі із залученням в регіон коштів інвесторів у програми міжнародної технічної допомоги. 

За звітний період Харківська обласна рада провела та взяла участь у 131 заході міжнародного та міжрегіонального характеру. Харківська обласна рада була представлена на 85 міжнародних заходах, що відбулися у Харківській області та інших містах України за участі представників дипломатичних кіл та консульських установ, міжнародних організацій, офіційних зарубіжних делегацій. Фахівці обласної ради співпрацюють з швейцарсько-українським проектом проекту «Підтримка децентралізації в Україні» DESPRO, а також всеукраїнською мережею фахівців і практиків з регіонального та місцевого розвитку РЕГІОНЕТ. 

Важливим аспектом роботи Харківської обласної ради є організація якісної ефективної взаємодії з громадськістю, забезпечення прозорості та відкритості своєї діяльності. Для забезпечення ефективної роботи використовувалися різні форми і методи співпраці із засобами масової інформації. Представники мас-медіа завжди запрошуються на засідання постійних комісій обласної ради, пленарні засідання, інші заходи, які проводить обласна рада.

Універсальним майданчиком для спілкування з представниками медіа є прес-центр Будинку рад. Постійно оновлюється веб-сайт обласної ради. Громадяни у відкритому режимі мають доступ до інформації про основні новини, події, архівні матеріали, анонси найважливіших заходів на поточний тиждень, до проектів та вже прийнятих рішень ради, до стенограм прес-конференцій та брифінгів тощо.

У 2016 році веб-сайт було частково оновлено, зокрема з'явилися два нові розділи: «Електронні петиції» та «Конкурс міні-проектів «Разом у майбутнє», де на інтерактивній карті відображені усі реалізовані проекти.

Звичайною справою є пряма трансляція пленарних засідань сесій обласної ради в ефірі телеканалу «ОТБ» та у світовій мережі Інтернет. 

Робота зі зверненнями громадян у Харківській обласній раді спрямована на забезпечення конституційного права громадян на звернення, створення належних умов для реалізації цього права відповідно до вимог Закону України «Про звернення громадян»,  Указу Президента України  «Про першочергові заходи щодо забезпечення реалізації та гарантування Конституційного права на звернення до органів державної влади та органів місцевого самоврядування».Протягом звітного періоду обласною радою було розглянуто 1524 звернення громадян; керівництвом обласної ради на особистих прийомах розглянуто  325  звернень; поштою – 1089; електронних звернень – 84, а також 13 петицій. 

Шановні колеги! Окрему увагу у своєму виступі хочу приділити своєму баченню перспективних напрямків та пріоритетів подальшої діяльності Харківської обласної ради у 2017 році та у подальшому. 

Одним з ключових напрямків роботи обласної ради, як вищого представницького органу регіону, на моє переконання, є розвиток місцевого самоврядування. Перш за все, підтримка та сприяння реалізації реформи місцевого самоврядування та децентралізації. 

В Харківській області станом на 1 січня 2016 року з 1677 населених пунктів у 7 не проживає  жодної особи, у 87 від одного до 10 мешканців, населення 349 населених пунктів коливається від 11 до 50, а у 253 – від 51 до 100 осіб. Всього з 1986 по 2016 рік Верховною Радою знято з обліку 71 населений пункт в Харківській області. Тільки динамічний розвиток громад може зупинити це прикре явище. 

Важливим аспектом у цьому напрямку є взаємодія з органами виконавчої влади. Указ Президента України «Про першочергові заходи з розвитку місцевого самоврядування в Україні на 2017 рік», зокрема, передбачається встановлення системної роботи виконавчої влади з місцевим самоврядуванням «щодо виявлення, аналізу та розв'язання спільних для територіальних громад проблем, що виникають в процесі реформування місцевого самоврядування та добровільного об'єднання територіальних громад». 

Розвиток місцевого самоврядування у регіональному вимірі включає низку актуальних практичних питань, а саме: 

По-перше, процес формування спроможної базової ланки місцевого самоврядування – об’єднаних територіальних громад. Зверніть увагу, що за перспективним планом в області має бути сформовано 55 об’єднаних територіальних громад,  на початок 2017 року маємо лише 5 таких громад, що менше ніж 10% від запланованого. 

Нагадаю, 9 лютого Верховна Рада прийняла закон, що спрощує процедуру добровільного об’єднання територіальних громад, надає право громадам за спрощеною процедурою приєднуватися до вже створеної об’єднаної громади. 

Прийнятий у першому читанні закон щодо об’єднання громад за межами визначених районів. 

Наступне. Співробітництво громад. Хоча прийнятий два з половиною роки тому закон відкриває нові широкі можливості для громад, Харківська область до цього процесу ще не долучалась. Ми втрачаємо можливість ще до процесу об’єднання громад посилити їх спроможність,  за рахунок співробітництва  розв’язати цілу низку наболілих проблем, які практично не під силу окремій громаді. 

Що нам заважає використовувати ці можливості? По-перше, відсутність місцевої ініціативи. По-друге, небажання домовлятися, враховувати інтереси іншої сторони! Інформації достатньо і вітчизняний досвід є! 

Найближчим часом впевнений в реалізації конкретних проектів в області. 

Розбудова мережі центрів надання адміністративних послуг. В Харківській області вже створено 34 самостійні центри надання адміністративних послуг та 9 територіальних підрозділи харківського центру. Але в ході реформи, що передбачає розмежування повноважень між виконавчою та представницькою владою, та передачу більшості повноважень на рівень громади, підвищення якості та доступності адміністративних послуг для населення, відповідні центри мають з’явитися в кожній об’єднаній громаді. 

Підготовка кадрів місцевого самоврядування. Реалізація реформи потребує нових підходів і формування нової психології муніципального управління, що базуватиметься на сучасних знаннях теорії та практичних навичках. На жаль, рік, що минув з останніх місцевих виборів, показав, що не всі обрані депутати та керівники місцевого самоврядування усвідомлювали відповідальність, яку вони на себе брали, та об’єм знань, що потребує здійснення представницьких функцій. Шість керівників органів місцевого самоврядування склали з себе повноваження протягом першого року каденції. 

Минулого року постійно здійснювався моніторинг та аналіз проектів нормативно-правових актів центральних органів влади України, що стосуються територіальних громад та органів місцевого самоврядування області.

Таку роботу буде продовжено, оскільки очевидною є недосконалість законодавчої бази у земельних питаннях, управління водними об’єктами та лісовими угіддями. Взагалі, самі повноваження органів місцевого самоврядування регулюються більш ніж 2 200 нормативно-правовими актами. Окрім механізму звернень обласної ради до центральних органів влади, маємо можливість впливати на законотворчий процес через обласну асоціацію місцевого самоврядування та Українську асоціацію районних та обласних рад. З 2012 року було опрацьовано понад 600 проектів законів та інших нормативних актів, що стосувалися розвитку місцевого самоврядування та питань територіального управління. 

Це надійний, перевірений життям інструмент взаємодії Харківської обласної ради з місцевими радами усіх рівнів. 

У 2017 році Асоціація продовжить вивчення та практичне впровадження кращого вітчизняного та міжнародного досвіду місцевого самоврядування. Готується цикл семінарів-практикумів для керівників та працівників виконавчих апаратів місцевих рад. Сприятиме організації заходів щодо добровільного об’єднання територіальних громад та розвитку співробітництва громад. 

Ми всі маємо усвідомити, що за місцевим самоврядуванням – майбутнє нашої держави. Європейське майбутнє. 

Наступні напрямки. 

Міжнародна співпраця також передовсім відбуватиметься в контексті розвитку місцевого самоврядування. На міжрегіональному рівні буде продовжена взаємодія з Великопольським та Люблінським воєводствами Республіки Польща, регіоном Південна Карелія Фінляндської Республіки, Вільною Землею Баварія Федеративної Республіки Німеччина. Також низка інших проектів та ініціатив, з яких вже є попередні домовленості. 

Можна передбачити, що, на жаль, питання безпеки регіону в поточному році залишиться в числі головних у порядку денному всіх гілок влади. В першу чергу, для попередження загроз мирному життю мешканців області, а також забезпечення сталого розвитку регіону, залучення інвестицій. 

В економіці. Хоча експерти прогнозують поступове зростання макроекономічних показників в Україні в 2017 році, можливе уповільнення інфляційних процесів, поступове відновлення певних галузей промисловості та сталий розвиток аграрного сектору, всі показники – зростання на рівні 2% - не здатні компенсувати втрати економіки на 17% за 2014-2015 роки. Для цього потрібні інвестиції, залучення яких можливе лише за умови продовження реформ та формування сприятливого ділового клімату. 

У питанні наповнення місцевих бюджетів наріжним каменем є фінансова децентралізація, яка позитивно позначилась на бюджетних показниках 2015-2016 років. Суттєво зросли доходи бюджетів місцевого самоврядування за рахунок введення нових податків на майно, акцизного податку та збільшення ставок податків. 

Доходи загального фонду місцевих бюджетів області за два роки зросли в півтора раза або в абсолютній сумі близько 3,5 млрд грн. (У в 2015 році – 7, 9 млрд. грн.,  2016 рік – 10, 0 млрд грн). Загальний обсяг фінансових ресурсів місцевих бюджетів області за 2016 рік склав майже 23 млрд. грн., зростання фінансового ресурсу відбулося за рахунок надходження доходів. 

Необхідно відмітити, що у 2016 році на території Харківської області мобілізовано доходів до всіх рівнів бюджетів 58, 7 млр. грн. З яких зараховано до місцевих бюджетів області по загальному і спеціальному фонду 11.3 млрд. грн., а з урахуванням трансфертів з державного бюджету 22,9 млрд грн.

Питання збільшення відсотку доходів, що зараховуються до місцевих бюджетів частково вирішиться в 2017 році внесеними змінами до Бюджетного кодексу України та зарахування до спеціальних фондів обласних бюджетів 50% перевиконання щомісячних показників надходжень митних платежів на відповідній території та подальшим спрямуванням цих коштів на реалізацію заходів з розвитку автомобільних доріг загального користування. 

Фактором, який зменшить фінансовий ресурс органів місцевого самоврядування стало те, що не вдалося відстояти питання зарахування починаючи з 2017 року 14 відсотків єдиного податку платників 4 групи ( сільгоспвиробників ), які зараховуються до Державного бюджету відповідно до Закону про Державний бюджет на 2017 рік. 

Проте позитивним аспектом є прийняття Парламентом змін до Бюджетного кодексу України в частині зарахування 5 відсотків рентної плати за користування для видобування нафти , природного газу і газового конденсату до місцевих бюджетів. На чому давно наполягали обласна асоціація місцевого самоврядування та Українська асоціація районних та обласних рад. Закон набуває чинності з 1 січня 2018 року. В 2016 році видобувні підприємства області сплатили до Державного бюджету 15.8 млрд. рентних платежів. При збереженні цього показника на 2017 рік до місцевих бюджетів області буде зараховано 790 млн. грн. додаткових доходів. 

Медична реформа потребує роз’яснення та обговорення  громадах. Безумовно, галузі потрібна системна модернізація, але цей процес має бути раціональним і зрозумілим населенню. Як заявив Віце-прем’єр Геннадій Зубко, «Мета госпітальних округів — якість медичної послуги та наближення її до людини». Від активної та принципової позиції обласної ради залежить, щоб медична реформа на Харківщині отримала саме такий зміст, а не протилежний. 

Питання енергозбереження та енергоефективності мають ключове значення для розвитку регіону. Необхідність проведення таких заходів все більше усвідомлюється громадами, керівництвом установ та підприємств. Енергозбереженню та енергоефективності належить провідне місце серед проектів, що реалізуються за участі програм міжнародної допомоги. Більшість міні-проектів конкурсу «Разом в майбутнє» минулого року також була реалізована в цій сфері; вона залишиться в числі пріоритетів діяльності обласної ради й у майбутньому. 

І нарешті, хочу зауважити щодо обласних програм, котрі були схвалені обласною радою та фінансуються з обласного бюджету. Чинними зараз є 33 таких програми. З цих 33 програм 8 взагалі не фінансувалося – 25%. Додайте ще 5 програм, фінансування по яким не перевищило 10 %. Тобто фінансування 40% обласних програм відбувається на рівні від 0 до 10%. І тільки 7 програм профінансовано повністю – дещо більше 20%. Звертаю вашу увагу на цій ситуації для того, щоб у подальшому ми реально дивилися на можливості обласного бюджету і не вводили себе та інших в оману, примножуючи кількість програм, які не фінансуються, а термін їх виконання в решті решт збігає.

Шановні колеги! На закінчення хочу подякувати всім вам за плідну та якісну роботу, а також підтримку, яку я відчуваю у своїй діяльності. Маю також сказати слова вдячності за конструктивну взаємодію с Харківською обласною державною адміністрацією, Харківською міською радою та всіма органами місцевого самоврядування регіону.

За більш ніж рік, що минув від початку сьомої каденції, Харківською обласною радою багато зроблено, але попереду ще багато роботи і важливих справ на благо нашого регіону і кожної його громади.

Дякую за увагу!

Президент України
Верховна рада України
Урядовий портал
Харківська обласна державна адміністрація
Харківська міська рада
Національне агентство з питань запобігання корупції
Українська асоціація районних та обласних рад
Асоціація органів місцевого самоврядування Харківської області
Рада почесних громадян Харківської області
Стратегія розвитку Харківської області на 2015-2017 роки
Дитячий телевізійний фестиваль «Дитятко»
Конкурс Масельського
Харківський обласний Палац дитячої та юнацької творчості
Слобідський край
Ресурсний центр сталого місцевого розвитку
РЕГІОНЕТ
Харківський регіональний інститут державного управління
Форум Фактор
Угода мерів
КП