Тези до виступу президента Української асоціації районних та обласних рад, голови Харківської обласної ради Сергія Чернова на конференції «Децентралізація влади: рік реформ, зміст, ризики, можливості та роль громадянського суспільства», Київ, 11.06.2015

Аналізуючи здобутки року, що минув від схвалення Урядом Концепції реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади, яке ми взяли за відправну точку системних перетворень, не можна заперечити наявність відчутного прогресу стосовно децентралізації влади, якого Україна не знала за минулі роки. 

Найбільш важливими подіями цього періоду можна вважати:
- внесення змін до Бюджетного і Податкового кодексів, де закладено реальні механізми децентралізації і збільшено об’єм фінансових ресурсів місцевих бюджетів у порівнянні з минулим роком (на 34 млрд грн, або на 14.7%). Відповідно на 22% зменшилася кількість дотаційних бюджетів;
- прийняття закону про об’єднання територіальних громад, а також затвердження Кабміном відповідної методики.

На прикладі Харківської області наведу деякі результати цих перетворень.

У бюджетній сфері.
В цілому об’єм загального фонду зведеного бюджету Харківської області (з урахуванням трансфертів з державного бюджету) збільшився на 4,2 млрд грн порівняно з минулим роком. Додатково 1 млрд грн регіональна скарбниця отримала за рахунок власних доходів.

За січень-травень поточного року отримано 2,5 млрд грн доходів місцевих бюджетів (без урахування трансфертів з державного бюджету). Перевиконання плану склало 383 млн грн, або майже 18%. У порівнянні з минулим роком надходження збільшилися на півмільярда гривень.

Надходження від нових видів податків після реформи склали:
- акцизного податку від реалізації суб’єктами господарювання підакцизних товарів - 155,6 млн грн (при річному плані 328 млн грн);
- податку на майно – 410,9 млн грн (річний план – 861,3 млн грн).

При цьому залишається незабезпеченою потреба на утримання закладів освіти та охорони здоров’я у сумі 406,3 млн грн.

Стосовно об’єднання громад, то наразі підготовлено проекти об’єднання громад для усіх 27 районів області. У 13 районах заплановано створити по 1 громаді, у 5 районах - по 2, у 4 районах - по 3 і по 4 також у 4 районах. У найбільшому районі – Харківському – планується утворити 10 громад, плюс - міста обласного значення. Всього область нараховуватиме 61 громаду.

Крім того, за рік реформування варто відзначити такі здобутки:
- прийняття Закону «Про засади державної регіональної політики»;
- видання Указу Президента про створення Конституційної комісії.

При цьому, на часі – прийняття і нового закону про місцеві вибори, проект якого, на нашу думку, має бути доопрацьованим, з урахуванням реалій поточного моменту, а також через необхідність запобігання політичним спекуляціям навколо виборчого процесу.

Разом з тим, в новій редакції Конституції місцевому самоврядуванню має бути гарантовано такий обсяг повноважень, який би забезпечував комплексний та сталий розвиток громад відповідно до вимог Європейської хартії місцевого самоврядування, принципів децентралізації державної влади та субсидіарності, у тому числі за рахунок повноважень, на даний час закріплених за державними адміністраціями, оскільки органи місцевого самоврядування субрегіонального та регіонального рівнів будуть мати власні виконавчі органи.

Прийняття змін до Основного закону, підготовлених Конституційною комісією, і проведення виборів за новій територіальній і законодавчій базах має ознаменувати, певним чином, завершення першого етапу реформування.

Можливо, після цього буде доречним проаналізувати перші результати реформи, як працює нова реформована система, зробити висновки, з чим місцеве самоврядування здатне впоратися на базовому рівні, а які повноваження все ж варто віддати на рівень районів-повітів чи областей.

Нагадаю, у Польщі реформа по децентралізації проходила у два етапи. Розпочата у 1989 році ця реформа після тимчасового призупинення була завершена у 1998 році.

На жаль, ми не маємо на сьогодні такого запасу часу, щоб зволікати із завершенням реформи, яку, вважаю, треба реалізувати під час однієї каденції Верховної Ради.

Але для того, щоб така реформа, як децентралізація влади, була проведена у стислі строки і мала успішний результат, навіть самої продуктивної діяльності лише Парламенту буде замало.

Успіх реформи залежить від того, як усі майбутні перетворення сприйматимуться громадянами, чи матимуть вони відгук і підтримку в спільнотах на локальному рівні.

При цьому не варто недооцінювати важливість позиції, яку обіймає влада на місцях, її вплив на громадську думку. Стануть посадовці прибічниками або противниками реформи?

І тут важливу роль комунікаторів між локальними спільнотами і владою у столиці треба відвести національним асоціаціям місцевого самоврядування, які здатні накопичувати і розповсюджувати інформацію про реформи та очікувані від них результати, працювати з населенням, аналізувати особливості реалізації передбачених заходів на місцях та настрої громадян.

Потрібна консолідація зусиль представницької та виконавчої влади усіх рівнів за активної підтримки громадянського суспільства та донорських організацій.

Повертаючись до Харківської області, наведу, на мій погляд, приклад успішної взаємодії влади та громадськості у вирішенні місцевих питань, де ініціатива належить саме територіальним спільнотам, а не владним інституціям.

Харківською обласною радою започатковано власний донорський проект - обласний конкурс міні-проектів розвитку територіальних громад «Разом в майбутнє» з метою сприяння територіальним громадам у розв’язанні місцевих проблем соціально-економічного характеру й створення умов для підвищення активності громад. До участі в Конкурсі запрошуються громадські організації, органи самоорганізації населення, ініціативні групи громадян, об'єднання співвласників багатоквартирних будинків. Конкурс проводиться на принципах співфінансування.

Протягом 2012-2014 років майже в усіх районах та містах обласного значення Харківської області було реалізовано 205 міні-проектів на загальну суму 12 822,5 тис. грн у 181 громаді. У 2015 році переможцями Конкурсу визнано 137 проектів на загальну суму 20,132 млн грн.

Шановні колеги! Децентралізаціям влади - складний, багаторівневий процес, який в решті решт не може обійти нікого з нас. Зроблені перші вагомі кроки, але попереду - складний шлях, тому успіх реформи і строки її завершення залежатимуть від того, наскільки консолідовано і скоординовано ми братимемо участь в цьому процесі.

Верховна рада України
Президент України
Урядовий портал
Харківська обласна державна адміністрація
Харківська міська рада
Національне агентство з питань запобігання корупції
Українська асоціація районних та обласних рад
Асоціація органів місцевого самоврядування Харківської області
Рада почесних громадян Харківської області
СБУ
Запобігання та виявлення корупції
Безпека та довіра
Конкурс Масельського
Дитячий телевізійний фестиваль «Дитятко»
Громада очима дітей
Ефективна первинна медицина в громаді
Гранти
Харківський центр туризму
Слобідський край
Ресурсний центр сталого місцевого розвитку
РЕГІОНЕТ
Харківський регіональний інститут державного управління
Форум Фактор
Угода мерів
КП
КП
Харківський обласний центр здоров'я