Добрий день, шановні колеги.

З 29 по 31 жовтня відбувалася 25 сесія Конгресу місцевих та регіональних влад Ради Європи. До порядку денного пленарних засідань були включені питання моніторингу місцевої і регіональної демократії країн-членів Ради Європи, зокрема в Україні, а також в Угорщині, Албанії, Ірландії. Другий блок питань, внесений на розгляд, був пов’язаний із проведенням місцевих виборів в Македонії та Вірменії. Важливим питанням вже чотири роки поспіль залишається вплив економічної кризи не тільки у Європі, а й в усьому світі. Проведено аналіз відбитку економічної кризи на регіональному і місцевому рівні, і обговорені можливості захисту негативних наслідків. Крім того, обговорили перспективи транскордонного співробітництва країн Ради Європи. Також на пленарне засідання було винесене питання, пов’язане з активними міграційними процесами, вирішення якого потребує спільної участі всіх країн Ради Європи.

Треба зазначити, що 25 сесія Конгресу констатувала ратифікацію Європейської хартії місцевого самоврядування всіма 47 країнами Ради Європи. Останньою країною, що не ратифікувала цей документ, залишалося Сан-Марино.

Коротко про деякі питання порядку денного 25 сесії Конгресу. Щодо висновків Моніторингового комітету, зупинюся тільки на тих, що стосувалися України. Моніторингова місія працювала на території нашої держави майже рік.

В резолюції було зафіксовано високий рівень готовності держави до проведення реформ на місцевому та регіональному рівні. Була відзначена ефективність роботи Ради регіонів, Конституційної Асамблеї та Координаційної ради з питань розвитку громадянського суспільства як інститутів, які забезпечують діалог між представниками влади різних рівнів, а також політичних партій та громадських організацій. Серед відзначених позитивних аспектів багато напрацювань, необхідних для розвитку місцевої і регіональної демократії, в тому числі й підготовлена Концепція реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні, низка законопроектів, спрямованих на децентралізацію влади.

Але, безумовно, були й зауваження до України, як і до кожної держави, де проводився моніторинг. Моніторингова місія підкреслила, що її діяльність – не інспекція, а політичний діалог, в якому найбільш важливим є постмоніторинговий період, коли розробляється дорожня карта, заходи і завдання за висновками моніторингу.

Серед зауважень до України були, незважаючи на проведену велику підготовчу роботу, - реформа по децентралізації влади відбувається повільно, особливо у фінансовому секторі є багато проблем, що стосуються децентралізації фінансових відносин. За результатами моніторингу запропоновано українському уряду і керівникам регіональної та місцевої влади сконцентруватися на цьому напрямку співпраці.

Серед інших тем було зазначено, в країнах Євросоюзу 25% робочих місць забезпечуються за рахунок мігрантів. На тлі економічної кризи збільшився рівень безробіття в усіх країнах без виключення, який особливо серед молодих людей подекуди перевищує 50%. В країнах ЄС вже фіксуються прояви дискримінації мігрантів. Тож Конгрес працював над рекомендаціями, яким чином долати ці явища, зокрема створювати регіональні структури, які б допомагали мігрантам адаптуватися, знаходити житло, вивчати мову, вчити законодавство країни, де мігранти шукають роботу, щоб сприяти їх інтеграції.

Наступне, транскордонне співробітництво, яке завжди визначається як перспективний напрямок взаємодії місцевих та регіональних влад. Акценти були зроблені на те, що на регіональному рівні швидше знаходяться можливості для спілкування, обміну досвідом, кращими практиками, застосування інтелектуального, кадрового і технологічного потенціалу. Відкриваються кращі можливості для інвестицій з регіону в регіон, створення спільних виробництв. Саме досвід транскордонного регіонального співробітництва дає позитивні результати, які вказують на необхідність його подальшого розвитку.

Згадуючи про виклики, пов’язані з наслідками економічної кризи на регіональному і місцевому рівнях, вказували на те, що зараз у більшості країн Євросоюзу, проаналізувавши ситуацію за останні роки, експерти і доповідачі дійшли висновку, що країни, які зробили ставку на децентралізацію влади, передачу повноважень на місця, особливо, де проведено фінансову децентралізацію, набагато краще впоралися із впливом економічної кризи. Тобто країни, де в основу регіональної політики покладено принцип субсидіарності. Прикладом можна взяти сусідню з Україною Польщу, яка, завдяки своєчасно проведеним реформам по децентралізації влади і гнучкій місцевій політиці, вивільнила потенціал регіонів, серед тих країн, що з найменшими втратами виходять з фінансової кризи.

Хотів би також повідомити про низку ухвалених нами рішень, які сприятимуть реалізації реформи місцевого самоврядування в регіоні. Оскільки успішне здійснення управлінських функцій, рівень довіри населення до влади прямо залежать від підготовки посадових осіб місцевого самоврядування, їх здатності до діалогу з громадою.

Харківська обласна рада другий рік поспіль проводить конкурс «Кращий працівник місцевого самоврядування». У шести номінаціях «Кращий голова районної ради», «Кращий сільський голова», «Кращий селищний, міський (міста районного значення) голова», «Кращий міський голова (міста районного значення)», «Краща посадова особа сільської, селищної, міської ради», «Краща посадова особа виконавчого апарату районної ради». Цього року вже завершено І тур, в якому взяли участь понад 400 посадових осіб. ІІ етап розпочнеться вже завтра, в ньому беруть участь 77 осіб. Напередодні Дня місцевого самоврядування 7 грудня будуть підбиті підсумки і визначені переможці, які отримають грошові премії: І місце – 10 тис.грн., ІІ – 5 тис.грн., ІІІ – 3 тис.грн.

Завдяки таким заходам ми можемо підтримати перспективних і талановитих людей, майбутню кадрову еліту регіону.

З метою ознайомлення молоді з роботою регіонального місцевого самоврядування в області вдруге проводиться конкурс для дітей та молоді «Місцеве самоврядування – це ми!».
Співорганізаторами конкурсу виступають Харківська обласна рада, Асоціація органів місцевого самоврядування Харківської області, Видавничий Будинок «Фактор», Харківська Асоціація дитячої екранної творчості «Дитятко».
Усього до оргкомітету цього року надійшло понад 450 заявок (у 2012 році – 292) від студентів та школярів. Взяти участь у конкурсі цього року вирішили 340 школярів (у 2012 - 218 школярів) та більш ніж 100 студентів з 22 вузів (у 2012 - 150 студентів із 23 вузів).
Школярам та студентам запропоновано по три номінації.
Найбільшу кількість робіт подано у номінації «Кращий індивідуальний письмовий твір на тему «Що таке місцеве самоврядування?» - понад 190.
Цього року в Олімпіаді з питань теорії та практики організації місцевої влади (для школярів) виявили бажання взяти участь 46 школярів (минулого року – 15).
У брейн-ринг змагатимуться 5 студентських команд.
Нагородження переможців відбудеться у грудні до Дня місцевого самоврядування.

31 жовтня 2013 року завершився прийом робіт на VII обласний конкурс
ім. О.С. Масельського на кращий літературний твір.

Рекордно велика кількість авторів взяла участь в цьогорічному конкурсі – 268. Для порівняння, у минулому році їх було 142.

Приємно відзначити, що понад третина учасників конкурсу (84 автора) – учнівська молодь, тобто діти, які навчаються в школах, коледжах, ліцеях.

Традиційно переважну більшість наданих робіт складають поетичні доробки, їх 116; прозаїчних творів – 75, публіцистичних – 66, драматичних – 11.

Слід зазначити, що окремим рядком розглядатимуться поетичні, прозаїчні, публіцистичні та драматичні твори визнаних майстрів слова (членів Спілок письменників та журналістів), а також літературні проби учнівської молоді.

Характерною рисою сьомого обласного літературного конкурсу є тяжіння учнівської молоді до написання творів саме публіцистичного спрямування (34 роботи). Молодь порушує актуальні питання розвитку свого краю та проблеми становлення української державності, цікавиться героїчним минулим та досягненнями своїх сучасників.

Протягом листопада роботи, представлені на конкурс, спочатку опрацьовуються незалежною експертною комісією, а потім фаховим журі.

Нагородження переможців літературного конкурсу відбудеться у першій декаді грудня разом із стипендіатами щорічної премії ім. О. Масельського, яка присуджується талановитим митцям, обдарованій молоді, видатним спортсменам регіону.

Переможці конкурсу отримають винагороду: у номінаціях «Проза», «Поезія», «Публіцистика», «Драматургія» премія за І місце складає 5 тис.грн., за ІІ місце – 3 тис.грн., за ІІІ місце – 2 тис.грн. Переможці в номінаціях «Учнівська молодь» та «Майстер слова» отримають цінні подарунки.

Понад тисячу триста учасників налічує обласний літературний конкурс за сім років свого існування.

Ми також визнали необхідність надання методичної допомоги посадовим особам місцевого самоврядування, які взаємодіють із засобами масової інформації та громадськістю. Два тижні тому в Харкові під егідою Української асоціації районних та обласних рад проходив виїзний семінар-навчання для працівників обласних рад зі всієї України, які займаються саме цими питаннями. Ми переконалися, що цю роботу потрібно проводити постійно, переносити її на районний рівень. Наступного року ми ініціюємо проект, який розпочнеться з Харківської області, а потім охопить всі регіони країни – семінари-тренінги для голів районних рад та представників районних ЗМІ
Пропонується провести низку щомісячних виїзних семінарів за участі голів районних рад та представників районних ЗМІ. Ведучий – експерт із засобів масової інформації, ведучий програми «Свобода слова» на телеканалі «ICTV» Андрій Куликов.

Тривалість кожного семінару – 4 години (1 год. 40 хв.- на виклад матеріалу, 20 хв. – перерва, 2 години – практична частина і підбиття підсумків).

Орієнтовна тематика семінарів:

- правила публічних виступів та їх висвітлення;
- взаємодія з владою в умовах роздержавлення комунальних ЗМІ;
- забезпечення інформаційної присутності районів у новинах обласних та центральних ЗМІ;
- ефективна організація інформаційних підрозділів (прес-служб) у районних радах, їхня співпраця з журналістами;
- місцеве самоврядування, проблеми та перспектива реформ: акценти для висвітлення у ЗМІ;
- засоби для створення резонансних новин. Що може бути інформаційним приводом для цього?

Ми ставимо перед собою завдання забезпечити і теоретичну частину, й оволодіння новими знаннями, і практичні зайняття, щоб закріпити нове. Громади мають отримувати вичерпну інформацію про діяльність місцевої влади.

В предвыборной программе Партии регионов к выборам 2012 года говорилось о том, что партия будет добиваться перераспределения налоговых поступлений, 60% от которых должны оставаться в регионах. Вы также сказали, что на эту проблему было указано в резолюции Мониторингового комитета Конгресса местных и региональных властей Совета Европы. Какие реальные шаги планируется делать, чтобы это обещание было выполнено?

До речі, завтра в Києві я братиму участь в засіданні міжфракційного об’єднання «За розвиток місцевого самоврядування» у Верховній Раді. Серед питань порядку денного, питання виконання бюджету поточного року, формування бюджету наступного року, ситуація із казначейським обслуговуванням місцевих бюджетів. А також блок питань про реформи, спрямовані на зміцнення регіональної влади.

Серед законопроектів, які вже підготовлені й сприятимуть розв’язанню поставлених Вами питань, проект закону про державну регіональну політику (розглядається урядом і невдовзі буде внесений до Верховної Ради). В документі буде виписаний увесь понятійний апарат, зокрема що таке «регіон», що необхідно для подальшої нормотворчої практики. Крім того, законопроектом передбачено перехід на середньострокове і довгострокове планування і відповідно формування бюджетів, щоб незалежно від зміни влади на місцевому, регіональному або державному рівні фінансування програм соціально-економічного розвитку було стабільним. Є проекти, які потребують реалізації не за один рік, а більше. Також, коли йдеться про залучення інвестицій на регіональному рівні, інвестор зацікавлений в тому, щоб влада завжди була спроможна реалізовувати взяті на себе обов’язки. Коли законодавством буде закріплено те, що протягом визначеного часу, навіть кількох років, виділятимуться кошти на будівництво об’єкта або реалізацію іншого проекту, інвестор почуватиме себе впевнено. В законопроекті закладено багато речей, які б давали більше повноважень на місцях і можливостей реалізувати регіональні переваги.

До того ж, минулого тижня Уряд передав до Парламенту проект закону про співпрацю територіальних громад. Завтра з народними депутатами ми говоритимемо про необхідність якомога швидшого прийняття цього закону і підтримки його всіма фракціями, щоб відкрити можливості для реалізації міжрегіональних проектів. Що також підсилить спроможність регіонів у створенні сприятливого середовища для інвесторів та інноваційної діяльності.

Національний план дій на 2013 рік, затверджений Указом Президента, в розділі «Реформування місцевого самоврядування та місцевих органів виконавчої влади, територіальної організації влади» передбачає затвердження Концепції реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади, а також прийняття п’яти законопроектів: про співробітництво територіальних громад; про органи самоорганізації населення; про засади державної регіональної політики; про службу в органах місцевого самоврядування. Це той пакет законів, який дасть можливість розпочати реалізацію першого етапу реформ системи територіального управління в напрямку децентралізації і підсилить можливості регіональної влади.

Вопрос связан с деньгами, которые должны были поступить от продажи стадиона «Металлист». Была информация о том, что Комитет защиты инвалидов Великой Отечественной войны и других социальных категорий Харькова и Харьковской области обратился в Киевский хозяйственный суд по этому поводу. Как мера обеспечения иска был вынесен запрет и фирме, которая купила стадион, и Харьковскому областному совету совершать какие-либо действия, направленные на реализацию договора о купле-продаже. Успела ли фирма перевести всю сумму за стадион? Если нет, то какая часть средств была переведена и можно ли их использовать?

В Вашем вопросе прозвучал мой ответ. Могу добавить, что эту информацию подтверждаю, действительно, такое решение суда принято, и оно ограничивает действия областного совета по выполнению решений сессии и договора купли-продажи, также и покупателю, который на аукционе приобрел целостный имущественный комплекс «Стадион «Металлист».

Сумма, которая была внесена до того, как суд принял решение, составляет 80,9 млн.грн. Пока не будет закончено рассмотрение этого вопроса в суде, ни одна, ни другая сторона свои обязательства выполнять пока не может.

80,9 млн.грн., это с учетом взноса, который был внесен для участия в конкурсе?

Нет, это сумма, которая была проплачена в сентябре. В этой сумме, в том числе, НДС.

Вопрос по поводу ситуации с Госказначейством. На днях портал «Зеркало недели» обнародовал данные, согласно которым, Харьков – один из лидеров по сумме средств, которые зависли в Государственном казначействе 228 млн.грн. Можете ли Вы назвать сумму, которая заблокирована по области и как это влияет на социально-экономическую ситуацию?

Ничего хорошего в этой ситуации я не вижу и это, безусловно, отрицательно влияет на работу местной власти и органов местного самоуправления по выполнению своих обязательств.

Сумма непроплат по области примерно в два раза больше. Всё пропорционально и страдают, к сожалению, регионы, которые больше отчисляют в бюджет. Потому что чем больше платишь в бюджет, тем больше проблем с прохождением средств. Чем же область меньше осуществляет платежей в бюджет, тем и суммы непроплат, соответственно, в разы меньше. Необходимо решать эту проблему. Об этом, среди прочего, будем говорить завтра с народными депутатами Украины, и просить их о содействии. Также необходимо понимать позицию Министерства финансов и Государственного казначейства относительно того, как мы будем заканчивать год, и реализовывать все проекты и задачи, выполнение которых в той или иной степени тормозится по этой причине.

Уточнение. Из-за того, что зависли деньги, какие-то работы проводятся в долг или от чего-то пришлось отказаться?

Мы не от чего пока не отказываемся. Проплаты, хотя и задерживаются, но все же поступают, через некоторое время. Поэтому, все подрядчики, занятые в тех или иных проектах, работают, при задержке платежей – за счет собственных оборотных средств, с условием дальнейшего расчета по тому уровню бюджета, который предполагался для финансирования работ.

 
 

Верховна рада України
Президент України
Урядовий портал
Харківська обласна державна адміністрація
Харківська міська рада
Національне агентство з питань запобігання корупції
Українська асоціація районних та обласних рад
Асоціація органів місцевого самоврядування Харківської області
Рада почесних громадян Харківської області
СБУ
Запобігання та виявлення корупції
Безпека та довіра
Конкурс Масельського
Дитячий телевізійний фестиваль «Дитятко»
Харківський регіональний фонд підтримки підприємництва
Громада очима дітей
Ефективна первинна медицина в громаді
Гранти
Харківський центр туризму
Слобідський край
Ресурсний центр сталого місцевого розвитку
РЕГІОНЕТ
Харківський регіональний інститут державного управління
Форум Фактор
Угода мерів
КП
КП
Харківський обласний центр здоров'я