С. Сулім: На часі «Ранковий іспит». У студії Сергій Сулім. У нас в гостях голова Харківської обласної ради Васілій Салигін. Вітаю Вас!
 
В. Салигін: Доброго дня, шановні радіослухачі!
 
С. Сулім: Отже, як повідомлялося раніше, на розширеному засіданні Кабміну Прем’єр-міністр України розкритикував керівників областей за незадовільні показники соціально-економічного розвитку. Кабінет міністрів також підготував проект постанови, в якій пропонує порушити питання про доцільність перебування на посадах голів Полтавської, Тернопільської, Харківської, Херсонської, Чернігівської областей. Полтавську облдержадміністрацію очолює представник Української народної партії Валерій Асадчев. Тернопільську – Іван Стойко, Харківську – Арсен Аваков, Херсонську – Борис Соленков, Чернігівську – Микола Лаврик. Всі вони з «Нашої України».
 
Натомість Президент не бачить причин для звільнення губернаторів. Тут виникає правова колізія. Відповідно до Конституції, якщо дві третини депутатів облради висловили недовіру голові облдержадміністрації, Президент має звільнити цього губернатора. Саме така ситуація склалася на Харківщині, де дві третини депутатів облради висловили недовіру голові облдержадміністрації Арсену Авакову. Попри все це прихильники «Нашої України» стверджують, що ініціатива звільнення їхніх однопартійців-губернаторів носить суто політичний, а не економічний характер, і здаватися не збираються.
 
Чи можна припинити це протистояння між органами влади і яким чином це зробити?
 
Цю проблему ми обговорюватимемо із нашим гостем. Пане Васілію, почнемо «Ранковий іспит», як завжди, із коротких 9-10 запитань і коротких, але, сподіваюся, змістовних відповідей.
 
Київський районний суд Харкова відхилив позов Арсена Аракова, не побачивши порушень при голосуванні депутатів облради за висловлення недовіри губернатору. Суд виконав політичне замовлення, як стверджує дехто?
 
В. Салигін: Я вважаю, що якби суд виконував політичне замовлення, то йому б на це не було потрібно чотири місяці.
 
С. Сулім: Економічна ситуація на Харківщині справді катастрофічна чи дуже сильно погіршується?
 
В. Салигін: Вона погіршується дуже сильно. Харківщина була сильним регіоном за часів губернаторства Олександра Степановича Масельського, Олега Дьоміна та Євгенія Кушнарьова. Під керівництвом цих людей область стала дійсно сильною. І щоб її розвалити, необхідно було бути «фахівцем», яким є Арсен Аваков.
 
С. Сулім: Якщо Президент не звільнить з посади Авакова, які Ваші дії?
 
В. Салигін: Будемо звертатися до своєї фракції Партії регіонів у парламенті, до парламентської асамблеї Європи. Ми вважаємо, що Конституція в країні повинна виконуватись.
 
С. Сулім: За яких умов облдержадміністрація і облрада Харківщини почнуть плідно співпрацювати?
 
В. Салигін: За умов, коли обладміністрація буде мати бажання, щоб така співпраця існувала.
 
С. Сулім: Партія регіонів не порушувала своїх передвиборчих обіцянок?
 
В. Салигін: Партія не порушувала. Але були суб’єктивні причини, які вплинули на те, що деякі обіцянки партія поки що виконати не змогла. Я маю на увазі лише Харківську область.
 
С. Сулім: Чи підтримуєте Ви ідею федералізації України?
 
В. Салигін: Так, підтримую.
 
С. Сулім: Чи призведе перехід «Нашої України» в опозицію до дестабілізації ситуації в країні?
 
В. Салигін: Я так не вважаю.
 
С. Сулім: Це був бліц. А зараз перейдемо до більш широкого розгляду питань.
 
Багатьох у Харкові здивувало рішення суду. Оскільки всі бачили сюжет по телевізору: як один із депутатів у ході таємного голосування двічі кидав у скриньку бюлетені, другий – вкидав їх пачками, інші демонстрували голові облради свої правильно заповнені бюлетені. Не говорячи вже про бійки між депутатами та побиття фоторепортера. Йдеться про голосування за висловлення недовіри Арсену Авакову, голові Харківської облдержадміністрації. Це сказав Варченко, представник партії «Реформи і порядок» з приводу рішення суду по Арсену Авакову. Як Ви прокоментуєте цю заяву?
 
В. Салигін: Знаєте, Сергію, я не хотів би коментувати все, що ви зараз сказали, але мені невідомі факти, коли депутати показували голові облради бюлетені, які були заповнені тим чи іншим способом. Стосовно кадрів, відеозйомок, то сьогодні телебачення досягло такого розвитку, що ми не виключаємо і впевнені в тому, що це ніщо інше як фотомонтаж. Якщо сьогодні фільми створюються на комп’ютері, то що можна казати про те, що під різними ракурсами можна було проводити зйомку, виставляти під час голосування різний час.
 
С. Сулім: Тобто пан Варченко елементарно говорить неправду?
 
В. Салигін: Я вважаю, це його фантазія.
 
С. Сулім: Ви останнім часом неодноразово заявляли, що не бачите політичної складової в намірах усунути з посади Авакова, який, на Вашу думку, своїм некомпетентним керівництвом привів Харківщину до кризового стану. Однак, сам Аваков заперечує ці звинувачення. Пропоную послухати фрагмент із розмови з ним.
 
А. Аваков: Думаю, що почати потрібно із сільського господарства. Торік на Харківщині був зібраний найкращий урожай по всіх культурах за останні п’ять років. Більше того, по зерну він був найкращим в Україні. Було зібрано більше півтора мільйонів тонн продовольчої пшениці. Потім, якщо пам’ятаєте, пішла осіння посуха із сімдесятьох двох днів, коли виникли проблеми з посівом озимих. А потім були морози під 35 градусів у Харківській, Луганській і Донецькій областях. І, звичайно ж, ігнорувати цей факт дуже складно. Тому цього року , безумовно, ми не очікували вже й навесні такого врожаю, а говорили про те, щоб мінімізувати втрати. У результаті таких речей ми вийшли із ситуації більш-менш благополучно. Хоча маємо врожай зернових у порівнянні з минулим роком приблизно на 30% менше.
 
Якщо говорити об’єктивно, то причини тому, безумовно, були. Харківська область розраховується за газ з цього моменту в сумі на 95%, а місто Харків, що очолює новообраний мер, представник Партії регіонів пан Добкин, розраховується на 39%. Таким чином, сумарний розрахунок області й міста, що вважається в Кабміні, 47% - найгірший в Україні.
 
С. Сулім: Отже, що неправда у висловлюваннях голови облдержадміністрації Харківщини Арсена Авакова?
 
В. Салигін: Неправда, що все так чудово. Неправда, що мер Харкова, представник Партії регіонів Михайло Добкін створив борги. Ці борги накопичились ще у той час, коли соратник Арсена Авакова Володимир Андрійович Шумілкін був мером Харкова.
 
Щодо політичної складової, хочу сказати наступне. Нагадаю, що на першій сесії Харківської обласної ради V скликання мною особисто було запропоновано всім політичним силам, які пройшли в Харківську обласну раду, підписати меморандум про співпрацю. Але, на жаль, «Наша Україна», керована в Харківській області Арсеном Аваковим, відмовилась це зробити. Таким чином, губернатор із самого початку відмовився від конструктивної спільної роботи. Сьогодні робота йде у дусі холодної війни. З боку державної адміністрації ніхто не хоче розуміти, що ми робимо одну справу, направлену на поліпшення життя жителів наший області і на розвиток самої області. Немає необхідної співпраці між структурами облдержадміністрації і обласної ради, на яке хотілося б сподіватися.
 
Що стосується того, як все чудово виглядає в Харківській області, то за 9 місяців 2006 року кількість збиткових галузей — чотири, за аналогічний період 2005 року збиткових галузей було дві, у 2004 році — одна.
 
У І півріччі 2006 р. промислове виробництво на Харківщині зросло лише на 6,2%. Для порівняння скажу, що у 2004 році – на 15%. За результатами першого півріччя по темпам росту промислового виробництва Харківщина посідає 13 місце.
 
Харківська область є найгіршою в державі за рівнем розрахунків за спожитий природний газ.
 
С. Сулім: Ви порівнюєте з 2004 роком, коли ціни на газ були нижчі, а темпи росту ВВП – вищі.
 
В. Салигін: Я порівнюю не з 2004 роком і ціною на газ, я порівнюю із ситуацією у інших областях України, в яких ці показники значно кращі.
 
С. Сулім: Тобто Ви запропонували співпрацю Харківській облдержадміністрації, вона її відхилила і фактично через те, що у Вас немає порозуміння, ситуація на Харківщині погіршується. Натомість заступник глави секретаріату Президента Віктор Бондар нещодавно оголосив позицію Президента щодо звільнення губернаторів. Він сказав, що немає причин звільняти губернаторів. А щодо Харківської області, так він взагалі говорить про нормальні показники. Надходження до загального фонду Держбюджету 105%, до затверджених місцевими радами – 102%. Рівень сплати за житлово-комунальні послуги – понад 100%, за теплопостачання більше ніж 102%, рівень зростання виробництва – 105,5% порівняно з аналогічним періодом минулого року. Якщо ми будемо звільняти керівників обладміністрацій регіонів з такими показниками, то кого ж залишати?
 
В. Салигін: На жаль, не можна порівняти ситуацію, якби залишився Аваков і якщо його замінять. Але не кричати тепер «караул» неможливо. Тому що люди висловили нам велику довіру, авансом, я вважаю, висловили (нагадаю, із 150 депутатів обласної ради - 83 від Партії регіонів, 10 - від Комуністичної партії, 10 – від «Народної опозиції», 7 – від партії «Відродження», 7 – від «Віче», 21 – від Блоку Юлії Тимошенко, і всього 12 – від «Нашої України»).
 
Ми слухали звіт облдержадміністрації за 2005 рік і за перший квартал 2006 року. Всі ті байки, що сьогодні ситуація покращується, – це дійсно байки. Сьогодні зростає заборгованість по виплаті заробітної плати, на флагмані Харківщини, на заводі імені Малишева, люди страйкують через те, що їм не виплачується заробітна плата. А те, що Аваков розхвалював, який добрий урожай зібрала Харківщина, то давайте згадаємо, що ми живемо не за радянських часів. Врожай – це не заслуга облдержадміністрації. Це заслуга тих людей, які безпосередньо працюють на землі, господарів землі. Тих, які засівають цю землю і вирощують на ній добрі врожаї. Перш ніж присвоювати собі ці заслуги, нехай обласна адміністрація краще відслідковує те, як працюють керівники державних підприємств. Державних, я підкреслюю. На тому ж заводі Малишева, наприклад.
 
С. Сулім: Скажіть, яким чином можна вирішити цю проблему протистояння між облрадами та обладміністраціями в Україні? Поміняти керівників, поставити представників Партії регіонів і все? Може, проблема все ж таки глибше?
 
В. Салигін: Я вважаю, що не може бути одного рецепта від всіх хвороб. Ви кажете поставити представників від Партії регіонів. Але в деяких місцевих радах більшість належить не Партії регіонів, а Блоку Юлії Тимошенко, «Нашій Україні».
 
С. Сулім: Кабмін все ж таки ініціює зміни у Харківській та Херсонській областях. Там очевидні ініціативи.
 
В. Салигін: Можливо, це співпадає з тим, що голови Харківської та Херсонської обласних адміністрацій впевнені в своїх неабияких можливостях і вважають, що вони свого роду наполеони. Тому і враховувати думки народу, те, що думають люди, необов’язково. В цьому причина, я вважаю.
 
С. Сулім: Наш гість визнає, що відбувається холодна війна між облрадами та обладміністраціями. Це протистояння поширюється на багато областей країни. Нас турбує, коли органи влади почнуть співпрацювати між собою, а не воювати.
 
Наш гість визнає, що відбувається холодна війна між Харківською облрадою та обладміністрацією. Я розумію, є можливість не лише на рівні стосунків узгодити цю проблему. Очевидно, виходом може бути і реформування самої системи влади.
 
Віктор Янукович якось висловився за те, що з 2007 року, можливо, буде працювати законопроект, відповідно до якого обласними радами будуть організовуватися виконкоми. Він говорив про законопроект 3207-1, про який раніше багато йшлося. Скажіть, будь-ласка, пане Васілію, чи вирішить проблеми у взаєминах між облрадою та обладміністрацією прийняття законопроекту 3207-1?
 
В. Салигін: Я повністю підтримую те, що каже Прем’єр-міністр. На сьогодні, на жаль, органи місцевого самоврядування не мають в достатній мірі дієвих важелів впливу на економіку регіонів. Якщо дотримуватися стандартів європейського регіоналізму, центр не повинен розподіляти кошти, які йдуть у регіони, він має стимулювати регіони, щоб вони ефективніше розвивали економіку, щоб вони збирали більше податків і були в цьому зацікавлені.
 
Сьогодні за рахунок місцевих податків і зборів формується тільки від 5 до 10% місцевих бюджетів, а 70-80% становлять трансферти, які йдуть з центру. Єдиний вихід з ситуації, що склалася, – реформа місцевого самоврядування, децентралізація влади, зміна податкової та бюджетної політики на користь місцевих громад. У держадміністрацій повинні залишитися лише контрольно-спостережні функції. Зараз же ми маємо систему державного управління, яка схожа на піраміду, вершина якої заходиться в Києві.
 
С. Сулім: Тобто Ви вважаєте, що якщо облрада буде формувати виконкоми, які фактично будуть виконавчими органами влади, а обладміністрації залишаться лише наглядові функції, то це вирішить проблеми? Так?
 
В. Салигін: Є ж міські ради, є міськвиконкоми, які сформовані у великих містах. Та й не тільки у великих. Вони нормально працюють. Немає ніяких нарікань. Працює та влада, яку обрали люди.
 
С. Сулім: Ви знаєте, щоб прийняти такий закон необхідно буде зібрати конституційну більшість. У Верховній Раді навряд чи така конституційна більшість найближчим часом з’явиться.
 
В. Салигін: В цьому зацікавлені багато політичних сил. Це і депутати від Блоку Юлії Тимошенко. Адже вони в багатьох радах отримали більшість.
 
С. Сулім: А ви знаєте, що деякі відомі юристи і фахівці виступають проти таких реформ. Вони говорять, що цей законопроект досить таки ризикований. Я хотів би Вам запропонувати послухати думку Олександра Задорожного, народного депутата ІV скликання. Він брав активну участь у розробці Конституційної реформи і його до помаранчевого табору ніяк не занесеш. Ось що він сказав з приводу згаданого законопроекту.
 
О. Задорожний: Це страшна річ, це руйнація всієї держави. Тому що в тому вигляді, в якому цей законопроект існує він не може бути проголосований. Він містить цілу низку юридичних нонсенсів. Він вводить нові поняття. Це гірше, ніж революція. Від кожної революції потерпають ті, хто не беруть участі в революції. А в даному випадку це буде вся держава. Я думаю, у нас немає права на цей експеримент.
 
Переконаний в тому, що адміністративно-територіальна реформа повинна бути. А ось інше питання, чи може бути основою, реальною юридичною основою цієї адміністративно-територіальної реформи законопроект 3207-1? Нагадаю, що він, на щастя, поки що існує у формі законопроекту. І Віктор Федорович поки що поспішив говорити про 2007 рік. Я просто не бачу механізму.
 
С. Сулім: Все ж таки є проблема? Можливо, Вам на місці видніше?
 
В. Салигін: Проблема є. Я поважаю Олександра Задорожного, я з ним працював у минулому складі парламенту. Але, можливо, наклало відбиток те, що Олександр Задорожній був представником Президента в парламенті, він більш тісно працював з Президентською гілкою влади і, ймовірно, це його особиста думка. Це для нього, свого роду, втрата впливу київської вертикалі влади на місцевому рівні. Знаєте, в парламенті 450 депутатів і кожен з них - гідна людина і дійсно фахівець, кожен має свою думку. В цьому і демократія. В таких дебатах і розмірковуваннях ми знаходимо істину.
 
Але я більше прихильник того, що потрібно робити, а не тільки критикувати. Необхідно прийняти закон 3207-1, почати працювати, і вже в ході роботи почати його змінювати, уточнювати, доповнювати різного роду законодавчими актами. Бо люди не можуть чекати ще декілька сесій, ще декілька висновків Конституційного Суду. Люди хочуть, щоб влада працювала. Вони на місцях хочуть йти до тієї влади, яку обрали. До мене кожного дня йдуть люди. Вони йдуть не до облдержадміністрації. Вони кажуть: ми вас обирали і ми з вас будемо питати. Вони не розуміють, що з Києва призначили «дядька», він вирішує їхню долю.
 
С. Сулім: Ви говорили про зміни у бюджетній стратегії, що більше уваги потрібно звертати на регіони. Новий уряд, на Вашу думку, все робить для цього?
 
В. Салигін: Я був у складі харківської делегації на засіданні бюджетного комітету. Ми спілкувалися з першим віце-прем’єром Миколою Яновичем Азаровим. Можу сказати єдине: уряд робить можливе і неможливе, він дійсно повернувся обличчям до регіонів.
 
С. Сулім: А як же скорочення субвенцій на надання пільг та житлових субсидій населенню Харківської області?
 
В. Салигін: Знаєте, це ж не від того, чи повернувся уряд обличчям чи ні. Хотілось би давати кошти і на лікарні, і на школи, і на субвенції. Але сьогодні коштів на все не вистачає.
 
С. Сулім: На жаль, наш час вичерпано. Дякую за цікаву розмову.

Верховна рада України
Президент України
Урядовий портал
Харківська обласна державна адміністрація
Харківська міська рада
Національне агентство з питань запобігання корупції
Українська асоціація районних та обласних рад
Асоціація органів місцевого самоврядування Харківської області
Рада почесних громадян Харківської області
СБУ
Безпека та довіра
Дитячий телевізійний фестиваль «Дитятко»
Конкурс Масельського
Ефективна первинна медицина в громаді
Громада очима дітей
Гранти
Харківський центр туризму
Слобідський край
Ресурсний центр сталого місцевого розвитку
РЕГІОНЕТ
Харківський регіональний інститут державного управління
Форум Фактор
Угода мерів
КП
КП
Харківський обласний центр здоров'я